שלום לכולם,

כבר שנים אני נוהגת לשלב תמרים במתכונים שלי, בעוגות ובעוגיות, בסלטים, בתבשילים, במאפים, בקינוחים, בשייקים במה לא. תשאלו למה? פשוט מאוד! אני משתדלת להימנע עד כמה שאפשר מסוכר ולהשתמש כמה שפחות בממתיקים מלאכותיים. את המתיקות אני מקבלת או מהוספת סילאן או מתמרים כמו שהם תלוי במה מדובר. חשוב לי שהמאכלים יהיו לא רק טעימים אלא גם ובעיקר בריאים, הרגשה אישית שלי שהרבה יותר בריא להשתמש בתמר ומוצריו בתור ממתיק טבעי. עניין אותי לדעת אם מה שאני מרגישה באמת נכון,מה יותר בריא בתמרים ומה הם יכולים לתרום לתזונה טובה. עוד משהו שקצת הטריד אותי זאת סוגיית המשקל האם זה משמין??

פניתי לנטורופת המומחה לתזונה דודי עניס, שאני הכי סומכת עליו כי הוא למזלי הבן שלי, הצגתי לו את ההתלבטות שלי, וזה מה שהוא ענה מילה במילה:

“ברפואה העממית תמרים תמיד היו נחשבים למאכל מועיל ומחזק. מסורות שהועברו דיברו על שיפור במקרים של עייפות, חולשה , אנמיה, רזון חולני, כאבי חזה, יתר לחץ דם ועוד ועוד.

מיקי אבירם פרופ’ לביוכימיה מהפקולטה לרפואה של הטכניון בחיפה ביצע מחקר לעניין תמרים והקשר שלהם לכולסטרול ונזקיו על כלי הדם וגוף האדם. המחקר פורסם בספטמבר שנת 2009 ופורסם בכתב העת המדעי היוקרתי “Journal of Agricultre and Food Chemistry”.

זהו המחקר הראשון בעולם שבדק את השפעת התמר על גוף האדם ישירות ולא על עכברים או תרביות ריקמה במעבדה.

התמר הינו פרי מתוק ואהוב המכיל סוכר רב לכאורה. ואולי יש חשש לעליה במשקל או עליה בכמות הסוכר בדם? 

ובכן, במחקרו של פרופ’ אבירם ניתן למשתתפים תוספת של 100 גר תמרים ליום במשך חודש, מסוג מג’הול וחלאווי ,לא נצפתה כל עליה ברמת הסוכר בדם , ולא נרשמה עליה במשקל.

גם לגבי השפעה על כמות שומני הדם לא היתה כל עליה. לגבי הטריגליצרידים בדם נכונה לנו הפתעה. נרשמה ירידה של כ 15% ברמות הטריגליצרידים בדם. נתון זה חשוב מכיוון שידוע היום שגם רמת טריגליצרידים גבוהה בדם מהווה סיכון בריאותי. הוכח שתמרים שומרים הן על כמות נאותה והן על איכות הטריגליצרידים ושומני הדם.

התמר מכיל כמות רבה של נוגדי חימצון מסוג פוליפנולים. מינרלים וויטמינים וסיבים רבים. הסוכר שבהם הינו טבעי שלא עבר תהליך של זיקוק. כל החומרים האלו ונוספים יכולים להגן עלינו מפני תהליכי חימצון בדם.

בכל הנבדקים נמצאה ירידה ברמת מחמצני הדם. משמעות הדבר היא ירידה בסיכון של מחלות לב , כלי דם ומח.

מסקנת המחקר היא שיש להמליץ להוסיף תמרים בכמות הנכונה לתזונה, כחלק משיפור התזונה היומית. 

כמובן שמי שסובל מבעיית בריאות ספציפית צריך להתייעץ עם איש מקצוע מתחום הבריאות כדי לקבל הכוונה ספציפית בנוגע לעניינו.” 

ממש מעניין!

מתברר שהוספת תמרים או מוצרי תמרים משפרת את התזונה ותורמת לשמירה על הלב כלי הדם והמוח. הוכח במחקר מדעי ראשוני ונקווה שיערכו עוד מחקרים מעניינים בהמשך שיאששו במחקר מדעי את הסגולות הבריאותיות של התמרים.

אם יש לכם שאלות בעניין או בכל נושא שקשור לתזונה בריאה אתם מוזמנים לכתוב לנו כאן ונשתדל לענות כמיטב יכולתנו.

מוגש על ידי עירית עניס יועצת לתזונה נכונה, אורח חיים בריא וירידה במשקל, באדיבות “תמרים בתומר”.